lördag 4 maj 2013

Titania är förälskad i ett monster!

Oj vad en himla massa annat än stickning det har varit på sista tiden. Jag är med i ett teaterprojekt och igår hade vi premiär. Premiärer är roliga. Fullständigt hemska och nervkittlande och ångestframkallande så klart men jädrar vilken kick. Sen är de sorgliga också, de är liksom början på slutet på något sätt.

Pjäsen jag är med är en bearbetning av En Midsommarnattsdröm och fullständigt galet nog spelar jag Puck. Finns det en enda roll i hela dramatik-världen jag definitivt kunde säga om att "Den kommer jag aldrig att spela", så är det Puck. Men tydligen skulle man aldrig säga aldrig.

Projektet drivs av Folkuniversitetet och Regionteatern Kronoberg vilket innebär att de enda icke-professionella-teatermänniskorna är vi som står på scen. Vi regisseras av underbara Andy, dramapedagog på Regionteatern. Dessutom har vi blivit koreograferade av en riktig koreograf, rösttränade av en riktig skådespelare och vi spelar på en riktig teater, klädda av teaterns kostymörer, sminkade av teaterns maskör. Teaterns kompositör har specialskrivit musik till vår föreställning och vi har en fantastisk scenografi och ljussättning. Det går nästan inte att förstå vilken känsla och enorm förmån det är att få vara med. Att alla de här superproffsen lägger ner sin tid och själ i oss.

Idag är jag lite trött men klockan 16 smäller det igen.

Lite hinner jag sticka, är nästan tvungen för att hålla mig lugn. Ett par Pomatomus i hallonröd Madelinetosh och en Vinelle i ljuvlig Heaven's Hand.







Inga kommentarer: